tirsdag den 17. januar 2012

Ilha Grande

En lille opdatering fra paradisoen Ilha Grande (udtales ihja Gransje).

Fredag morgen tog vi en bus fra vores hostel i Rio til havnebyen Angra dos Reis. Dette er nemlig den by faerger og baade afgaar fra til Ilha Grande som er en strand og natur oe med en hvis del fester.

Da vi kom til Angra sejlede vi over til oen med en privat baad, som tager ca. halvdelen af hvad faergen goer (og som ogsaa koster der efter - vi koebte en pakkeloesning paa hostellet, for vi blev enige om bybus til rutebilsstationen ikk var saa god en ide med oppakning midt i morgenens myldretid). Udsigten paa vejen over til oen var meget smuk, med frodige oer og blaat vand til alle sider.

Vores hostel var ganske udemaerket. Dejlig morgenmad, men ekstremt mange myg (specielt naar man ikke har aircon), saa vi fik brug for vores medbragte (sleabte) myggenet!! Foerste nat uden nettet fik Simon 16 myggestik i hovedet paa trods af myggespray.....

Vi blev kun paa oen i 3 naetter, men det var egentlig ogsaa nok. Foerste dag laa vi paa stranden i den lille by Abraao som vi boede i. Her var dejligt sand og laekkert (koeligt) vand. Vi brugte ogsaa lidt tid paa at handle og lave mad paa hostellet.
Den anden og sidste hele dag vi havde paa oen besluttede vi os for at bruge paa at vandre gennem junglen til en af de mange andre smukke strande der var paa oen. Planen var at vandre til Lopes Mendes, som skulle vaere den smukkeste strand i hele Brasilien. Den plan roeg desvaerre lidt i vasken, da vi ikke helt kunne finde ud af hvor langt der var (vandreturen var rimelig haard - det gik rigtig meget op ad). I stedet kom vi, efter ca. 2 timers vandren, til en anden strand, das Palmas, som ogsaa var meget laekker. Her blev vi et par timer og moedte ogsaa en dansk pige som havde vaeret i Brasilien i 2 maaneder. Da vi havde faaet sol og vand nok for den dag vandrede vi hjem igen. I tillaeg til de mange myggestik fik Simon ogsaa her en dejlig solskoldning ;-)

Mandag morgen tog vi den billigere faerge tilbage til fastlanden. Ejeren af hostellet havde meget hjaelpsomt booket busbilletter til os, til at komme til Sao Paulo. Booking af busser paa internettet kan kun lade sig goere hvis man har nogle specielle brasilianske numre (og i oevrigt taler portugisisk), saa uden hans hjaelp var den ikke gaaet. Vi fik de sidste to saeder i bussen, saa det var rigtig heldigt!

Efter ca. 7 timer i meget laekker airconditioneret bus - med bloede saeder der kan laegges naesten helt ned - og derefter hektisk metrotur (med to forskellige linjer) og sidst en kort taxi-tur, er vi nu (mandag kl. 23) ankommet til vores hostel (Gol backpackers) i Sao Paulo, hvor vi har booked 5 naetter. Vi er nu meget klar til at gaa paa hovedet i seng!!

P.S. Mens vi var i Rio ringede vi til min veninde Thais' veninde Andreia her i Sao Paulo. Hun har vaeret en meget stor hjaelp medting vi skal se, og har sendt os detaljerede beskrivelser af hvordan vi kommer der til med metro og bus. Sao Paulo er en gigant stor by med ca. 11,5 millioner indbyggere (7. stoerste i verden), og det siges at den kun taaler sammenligning med byer som New York!