torsdag den 2. februar 2012

Buenos Aires

Hej Alle!

Saa er vi for alvor rykket til det argentinske. Loerdag morgen ankom vi til "El Capital" Buenos Aires efter en lang bustur. Vores hostel "America del Sur" her er det bedste vi har boet paa indtil nu - kun 4 paa faellesvaerelserne, "privat" bad og toilet tilhoerende hvert vaerelse og stuepiger som rengoer vaerelser og reder senge hver dag - her er naesten som et hotel!

Soendag tog vi til marked i San Telmo, som er den bydel vi bor i. Her koebte Katrine en lille laedertaske og nogle forskellige souvenirs. Der var rigtig mange sjove ting og langt det meste var haandlavet af saelgerne selv.

Om eftermiddagen gik vi en tur op til Plaza Mayor, hvor praesidentpaladset Casa Rosada ligger. Det var her Evita i sin tid holdt sine medrivende taler. I weekenden har de gratis rundvisninger, saa det skulle vi selvfoelgelig proeve.

Efter rundvisningen gik vi op til Avenida 9 de Julio, som er den stoerste vej i Buenos Aires, med 6 baner i hver retning. Her, midt mellem vejbanerne paa et groent omraade, staar El Obelisco, som er en kaempe obelisk bygget i 1936 til at maerke stiftelsen af byen.

Mandag tog vi en tur til Tigre, som er en by der ligger lidt nord for Buenos Aires. Paa vejen gjorde vi holdt ved en smuk kathedral, inden vi naaede Tigre, hvor vi skulle ud og sejle en tur paa Parana-deltaet. Byen Tigre er nemlig bygget op omkring deltaet. Her var den eneste rigtige attraktion et gammelt praesidentresidens, som havde ligget ved floden. Alt i alt en enormt kedelig tur, som blev gjort endnu mere kedelig af den forfaerdeligt turistede maade det hele var arrangeret (vi havde koebt turen hos hostellet). Fordi turen havde vaeret saa daarlig (og vi blandt andet manglede guiden 80% af turen), fik vi heldigvis halvdelen af vores penge tilbage.

Tirsdag var der en gratis "walking-tour" fra hostellet i bydelen Recoleta. Vores guide, som var en pige der arbejder paa hostellet var rgtig god, og vi kendte mange af de andre der skulle med paa turen, saa det blev en rigtig hyggelig gaatur rundt i omraadet.

Her saa vi ogsaa en professionel hundelufter. Recoleta er et kvarter for de rige, som altsaa betaler sig fra at en hundelufter gaar med deres hund. De kan gaa med op til ca. 15-20 hunde ad gangen!

Paa turen saa vi ogsaa Recoleta kirkegaarden. Det synes vi begge var enormt speandende! Det er helt utrolige gravsteder der findes her. Alle er deres helt eget lille monument i marmor eller sort granit, med soejler, kaempe skulpturer og helt fantastisk arkitektur - det var tydeligvis de rige der blev begravet her! Vi blev meget overraskede, da vi fandt ud af, at man rent faktisk kan kigge ind til kisterne i de smaa "huse". Det var en meget specielt og lidt morbid oplevelse.

Flere af gravstederne var meget faldefaerdige, og man kunne se kisterne staa aabne med kranier og knogler indeni.

Paa kirkegaarden saa vi ogsaa"Evita"  Maria Eva Duarte de Peron's gravsted, hvor der var blomster og en dyb stilhed fra de besoegende argentinere.

Efter kirkegaarden tog vi til Flor de Metal, som ligger i en lille park ved Recoleta. Blomsten blev doneret til Buenos Aires af kunstneren Eduardo Catalo. Oprindeligt var blomsten lavet med solcensorer indeni, saaledes at den aabnede ved solopgang og lukkede igen ved solnedgang. Desvaerre er blomsten nu gaaet i stykker (har vaeret det i 2 aar), saa vi havde kun mulighed for at se den aaben. Som vores guide pointere var det jo et held at den ikke var gaaet i stykker mens den var lukket :-)

Paa vej hjem fandt Simon en frisoer hvor han kunne faa klippet sin lange manke

Tirsdag aften havde vi booked et tangoshow. Naar man kommer til Buenos Aires skal man bare se den argentinske nationaldans tango live. Stemningen paa stedet var meget intimt, med en scene og runde borde rundt omkring, hvor tilskuerne sad. Showet var rigtig godt og dansere og musikere enormt dygtige.

Onsdag holdte vi en afslapningsdag... Om aftenen gik vi i bio og saa Tower Heist. Biobilletter i BA er meget billige om onsdagen (og af en eller anden grund endnu billigere naar man bestiller paa forhaand), saa vi fik 2 biobilletter for 52 pesos, hvilket svarer til ca. 70 kr.

I dag har vi vaeret en tur i bydelen La Boca. Her saa vi Boca Juniors stadion, som er favoritholdet her i Buenos Aires. Vi saa ogsaa den farverige og skaeve bydel med huse malet i mange staerke farver, med sjove skilte og skoere figurer over alt :-)

I morgen tjekker vi ud af vores hostel, og kl. 20 gaar turen mod argentinas vinland Mendoza i endnu 14 timer med bus.

1. Hej søde unger.
    Som i dog kommer rundt, lyder vildt spændende.
    Vi er i Singapore og var i går på rundvisning i byen og idag har vi set på lejligheder, med plads til besøgende børn og kærester......
    Min kuffert er endelig kommet heldigvis, svært at være foruden sIne ting i en varm by.
    Knuz

2. !Hola. Que tal! - eller hvordan det nu er man siger? (Havde spansk i 1979-81)
    Mens I og andre fra Åbyskov farter rundt i den store vide verden, har jeg fået Candy på besøg.
    Det er ganske godt at komme ud at gå et par gange om dagen, og det går fint med at være hunde-faster.
    I aften kommer Sarah og Ronja for at se Danmarks Indsamlingen sammen med mig.
    Mange hilsner fra den sibiriske kulde i DK.
    Faster

3. Wauw hvor får I oplevet meget! Elsker at læse på jeres blog - jeg bliver mere og mere misundelig hver gang! Her hjemme går alt godt. Otto vokser og har været til sin første hvalpetræning i dag - det var skønt - han blev smask forelsket i to Westier på 4 måneder (piger selvfølgelig) så de legede helt vildt. Ha det godt I to. Kys og kram fra Lea og Søren

4. Igen, igen er det fantastiske billeder og oplevelser. Vi er slet ikke misundelige. Vi glæder os til at høre hvordan de 14 timers bustur gik. Nu skal I jo snart videre til Peru. I holder ikke mange slappe af dage ser det ud til.