tirsdag den 14. februar 2012

Mendoza

D. 4 februar, omkring kl. 11, landede vores bus i Mendoza. Efter en lang tur (med mange forhindringer paa busstationen i Buenos Aires, som havde lukket det hele i 5 timer paa grund af en paakoersel) steg vi med stive ben ud i den 35 grader varme luft. Det var ikke svaert at tro at gode vine kunne produceres her. Fra busterminalen fik vi fat paa en taxa der kunne koere os til vores paa forhaand bookede "Hostel Lagares". I oevrigt kostede taxaturen kun 20 pesos i myldretid (hvilket svarer til omkring 25 kr) - Utroligt at man overhoved kan saette sig ind i en taxa til den pris (Senere paaa ugen koerte vi omkring 10 km for kun knap 40 pesos midt om natten).

Den foerste dag gik forstaaeligt nok meget hurtigt med at faa fundet sig til rette paa vaerelset og faa kigget paa nogle af de utroligt mange ture som hostellet tilboed.

Vi besluttede os for at begive os ud paa eventyr ca. hver anden dag, og bruge de resterende paa at slappe af, se et par film og faa kigget paa byen.

Mandag morgen havde vi soerget for en god madpakke i rygsaekken og drog da ud for at finde en bus der kunne koere os til vinregionen Maipu taet ved Mendoza. Her produceres mange forskellige vine paa baade store og smaa familieegede vingaarde. Nok mest kendt af alle er den Argentinske Malbec drue, som vi dog ogsaa fik smagt en del paa.
Bussen satte os af ved "Mr. Hugo's bikes", som havde to helt gratis cykler klar til os (det fik man nemlig naar man bookede mere end 4 naetter paa vores hostel). Paa cykel og med et kort over omraadets vingaarde begav vi os saa afsted ud i det blaa for at laere noget mere om vin.

Vi startede paa et vinmuseum for at faa grundstenene lagt omkring vin (+det var gratis). Her fik man ogsaa et ganske forfaerdeligt glas gratis Malbec vin "produceret specielt til museet". Selve museumsturen var dog helt okay, og guiden talte et rimeligt engelsk.

Fra museet gik turen et par traed i pedalerne laengere ned af vejen, til et meget lille lokalt sted, hvor de producerede alskens olivenolier, pestoer, balsamico eddiker og "dulches", som de kalder det, hvilket er en slags meget soede marmelader (dulche betyder soed). Ud over det lavede de ogsaa deres egen braendevin med ca. 15 forskellige varianter. For bare 20 pesos pr. mand kunne man smage stort set lige saa meget man havde lyst til af deres varer. I tilskud kunne man ogsaa hver vaelge to slags braendevin som man ville smage. Alle (bortset fra den med Ananas/Pina Colada smag, efter Katrines mening), var absolut forfaerdelige, men maatte af hoeflighed i hvert fald nogenlunde drikkes ud. Roedvin og braendevin paa tom mave resulterede i at vi blev en smule snildrede, og saa endda foer frokost! Efter en anelse slingrende cykltur satte vi for at faa en frokostmad inden vi begav os videre.

Efter frokost skulle vi ud paa en ca. 5 km cykeltur til "Di Thomassi"-familiens lille vingaard. Her fik vi en runvisning paa den lille gaard og i de gamle produktionslokaler (som ikke laengere er i brug), inden vi satte og til en vinsmagning af 3 forskellige slags vine og en dessertvin. Vi smagte paa to forskellige Malbec - den ene tappet direkte paa flaske og den anden lagret i 6 maaneder paa egetraesfade. Der var en tydelig forskel at smage og den sidste var selvfoelgelig at foretraekke. Herefter smagte vi paa deres premium line Cabernet Sauvignon, som var lagret et helt aar paa fade. En helt anden vin, som ogsaa var rigtig god. Til sidst smagte vi paa dessertvinen "lavet efter bedstemors opskrift". Den havde en helt speciel evne til at andre smag i munden, fra foerst at smage af soed honning til dernaest at smage ekstremt meget af hvad vi danskere synes var ristet rugbroed og sukker (vel en slags ymerdrys).
Hos DiTomassi satte vi os ogsaa i deres lille restaurant og fik brownie og is til dessert. Bagefter gik vi os en tur rundt i vinmarkerne og smagt paa de laekre (og vildt soede) druer.

Efter haanden var Simon blevet ret braendt af solen (selvom vi havde valgt en dejlig overskyet dag med let vind, hvilket efter sigende naermest aldrig faas i Mendoza), saa vi begav os paa cyklerne hjemad igen mod Mr. Hugo. En rigtig(!) dejlig dag og ogsaa en lidt anderledes oplevelse end vi ellers har haft.

Onsdag havde vi reserveret en hel dags ridetur oppe i bjergene ved Mendoza. (Katrine fik lokket en noget skeptisk Simon med). Dagen startede ud med at vi blev hentet paa vores hostel. Med paa turen skulle ca. 10 andre fra forskellige hostels, heriblandt sjovt nok 3 danskere. Til Simons store lettelse var der ca. 4 andre drenge der ogsaa skulle med - han havde ellers frygtet at vaere den eneste. Desuden var alle guider ogsaa maend. Da vi kom frem blev hestene sadlet op for os, og vi blev hver isaer udvalgt til en hest.

Det var alle store flotte heste, som loeb i forskellige folde, med blandt andet 3 fine foel. Paa stedet gik der ogsaa geder, hoens og 3 lamaer!

Nu gik turen afsted af stier ved foden af bjergene. Under vejs blev gjort op til flere forsoeg paa trav, men det var svaert naar alle i raekken skulle have deres hest i gang (mange havde aldrig siddet paa en hest foer...). Turen var dejlig og i bjergene var klimaet skoent med sol og laekker brise. Midtvejs i turen efter en times tid gjorde vi holdt og fik "tortitas" og "mate". Tortitas er en slags smaa broed med smaa stykker af stegt oksefedt i til at give smag (lidt som bacon), som smager overraskende godt. Mate er en slags urtethe som drikkes o deles med andre paa en helt speciel maade (det er naermest en videnskab i sig selv, tjek google) og som argentinere medbringer OVERALT! og drikker alle steder - unge som gamle.

Efter formiddagsmad gik turen tilbage til startstedet. Her var bygget et slags overdaekke med et lille hus til toiletter ogsaa (se billederne). Her fra tog hele resten af vores hold hjem, da de kun havde booket en halv dag. Derfor fik vi ranchen for os selv, mens vores guide kokkererede en "asado" middag kun til os. "Asado" er noget all-you-can-eat agtigt med en hel masse grillet koed og poelser (tjek google).

Efter et meget maettende frokostmaaltid, blev det igen tid til at begive os afsted paa hesteryg. Kun en enkelt dreng kom til, og hele familien red derfor med (inkl. minibuschauffoeren). Eftermiddagsturen var langt den smukkeste. Har red vi op i bjergene paa stejle stier, hvilket gav en helt fantastisk udsigt ud over byen og de omkringliggende bjerge.

Da turen kom til vejs ende blev vi igen bragt hjemad med bus lige til doeren. Turen var virkelig god, og vi er rigtig glade for vi tog afsted (ogsaa Simon). Han blev endda fortrolig med sin hest og synes at det der med at sidde paa hesteryg "da egentlig er meget sjovt".
Det var en meget lang dag som gjorde os rigtig traette. Katrine fik i tillaeg ALT for meget sol paa turen og blev meget forbraendt. Forbraendingen gjorde hende daarlig om aftenen og dagen efter, som derfor blev spenderet med afslapning og morgenmad paa sengen ;-)

Fredag tog vi en tur til en shoppingcenter lidt uden for byen hvor vi osede lidt og koebte en enkelt ting eller to. her var vi ogsaa i bio og se den amerikanske version af "Maend der hader kvinder" - hvis ikke i har set den skulle i tage og goere det! Den er rigtig god og kan efter vores mening slaa den svenske version!

Efter ca. en uge i Mendoza begav vi os busstationen for at tage en bus tilbage til Buenos Aires.

Her i Buenos Aires har vi saa haft ca. 2 dage, inden vi i morgen skal med fly videre til Lima i Peru. Her har vi en aftale med Glorias (Katrines rengoeringsdame fra Peru) soester og hendes engelske mand om at bo ved dem et par dage lidt uden for Lima og slappe af, inden vi skal ind til storbyen Lima og herefter til Cusco og vandre Inka-stien.