lørdag den 24. marts 2012

Trinidad

Efter 4 dage i Havana tog vi om onsdagen d. 14 videre til Cubas 3. aeldste by: Trinidad, paa Cubas sydkyst.
Efter en bustur paa ca. 6 timer, ankom vi til Trinidad, hvor vores vaert, fra det Casa particular (en slags B&B) vi skulle bo paa, ventede paa os. Her fik vi anvist et hyggeligt lille dobbeltvaerelse, med en meget fin gaardhave med romantiske jernmoebler og planter overalt.

Den foerste dag i Trinidad brugte vi paa, at se os lidt omkring i byen. Vi fandt blandt andet en lille netcafe med en rimelig netadgang, saa mails og facebook lige kunne tjekkes. Trinidad by er ikke saerlig stor og meget charmerende med flotte vedligeholdte kolonibygninger og et skoent plaza i centrum. Alligevel er byen ikke saa nem at finde rundt, fordi man paa den tid byen blev bygget, doejede meget med angreb fra pirater, og derfor besluttede at laegge gaderne saa snoerklede saa muligt, saa piraterne ikke kunne finde frem til herskabernes skatte.

Den foelgende dag gik vi ud for at fotografere og gaa paa museum. Trinidad var i sin storhedstid centrum for kolonister, der tjente deres formuer ved at drive sukkermarker. Derfor er der mange smukke palaeer fra den tid koncentreret i Trinidad. Et af dem var lavet til et museum, for en af de mest fornemme familier fra den tid. Her kunne vi se den oedsle livsstil de har levet, med alt det bedste fra Frankrig, Spanien, Italien, Oestrig og selvfoelgelig deres eget hjemland. Blandt andet et badekar skaaret i et enkelt stykke marmor, vejende 2 ton, kaempe prismelysekroner og spyttebakker til maendende i soelv. Samtidig sled slaverne (importeret fra blandt andet Jamaica) sig ihjel ude i markerne i flere generationer, for at goere denne livsstil mulig for koloniherrerne.

Loerdag havde vi arrangeret en tur ud for, at se sukkermarkerne kaldet Valle de Los Ingenios, hvor over 30.000 slaver arbejdede med at hoeste sukkerroer (altsa som i et sukkerroer) helt op til slutningen af det 19. aarhundrede. Desvaerre var det veterantog, som saedvanligvis koerer turister til stedet, brudt ned i denne uge, saa vi hyrede i stedet en taxachauffoer til at koere os der ud. Vi startede med at koere til et udsigtspunkt, hvor man kunne se langt og bredt ud over det der engang havde vaeret sukkermarker, i dalene ved foden af bjergene. Her fra tog vi til Manaca Iznaga, hvor koloniherrens hovedbygning stadig stod velrestaureret, sammen med et 45 m hoejt taarn, hvorfra han kunne holde udkig over markerne.

Soendag var vores sidste dag i Trinindad, og vi besluttede os for at tage en dag paa stranden Playa Ancon, som ligger lige ud til det Caribiske havs helt fantastiske turkisblaa vand ca. 30 min syd for Trinidad. Her var sandet blaendende hvidt og fint og vandet krystalklart, saa vi kunne ikke andet end at nyde vores sidste afslappende dag i Trinidad i fulde drag.

Mandag d. 19 tog vi saa afsked med Trinidad og hoppede paa en Viazul bus videre, afsted til Varadero.