torsdag den 23. februar 2012

Lima

D. 14. februar (paa valentinsdag) steg vi paa flyveren fra Buenos Aires til Perus hovedstad Lima. Da vi ankom i Lima moedte Glorias bror os i lufthavnen for at hjaelpe os med at skaffe en taxa hjem til Jessica og David til en ordentlig pris. Flere turister er nemlig blevet taget grueligt ved naesen af taxaudbyderne inde i lufthavnen, med ekstreme overpriser. Specielt er folk blevet begejstrede over den billige tilbudte pris (fx. 20), hvorefter de ved destination opdager den gruelige sandhed, at chauffoeren havde "glemt" at fortaelle at prisen var i amerikanske dollars!

Vi kom sikkert frem til Jessica og Davids hjem (ca. 1 time i taxa for 50 soles=100 kr!) og blev budt velkommen af dejlig varm chili con carne. Paa vores lange taxatur gennem byen blev vi moedt af den store fattigdom som er i Lima. Ca. 1/3 af den peruvianske befolkning bor i Lima. Her lever ca. 45% under fattigdomsgraensen, hvilket betyder at langt det meste af byen bestaar a slumkvarterer...

David og Jessica boede selvfoelgelig ikke i et saadan kvarter, men i en fin villa bag en hoej mur med elektrisk hegn (saadan ser alle villakvarterene ud i Lima). Her overtog vi deres yngste soen Chadric's vaerelse for et par dage. Dagene hos dem gik med badning i deres dejligt store pool, lidt leg med deres schnauser "Timmy" (trouble) og to boern Charlize og Chadric og sidst men ikke mindst laekre peruvianske maaltider kokkereret af "housemaiden".

Efter et par dage gik vores tur videre til Lima by, naermere betegnet kvarteret Miraflores, som er det paeneste, dyreste! og mest sikre kvarter i Lima by (der var politi paa bogstaveligt talt hvert gadehjoerne).

Den foerste dag gik vi paa inkamarked for at kigge paa haandstrikkede peruhuer og alt hvad hjertet kunne begaere i den fine peruvianske alpacauld. En rigtig turistfaelde, men med stor mulighed for at prutte om prisen (det kan man med naesten alt her - butikker, markeder, hoteller, taxaer).

Den naeste dag gik vi til en ruinpyramide "Huaca Huallamarca" midt inde i Miraflores, fra foer inkaernes tid. Her fik vi en guidet tur rundt paa pyramiden, som var under naensom restaurering og opbygning - foer opdagelsen af den, havde man brugt bakken hvori den laa til motorcross og mountainbiking!

Under vores ophold i Lima fik vi ogsaa en stamcafe, som lavede de laekreste friskpressede juicer og en guddommelig brownie milkshake!

Soendag tog vi en taxa ind til centrum (12 soles!! Det kan man ikke engang saette sig ind i en taxa for i DK), for at se lidt mere af storbyen. Her er centrum Plaza de Armas, hvor praesidentpaladset ligger. Hver dag kl. 12 er der vagtskifte ved paladset hvor livgardens orkester spiller op, mens omkring 20 ryttere rider rundt paa pladsen i stiveste puds med sabler og hat!

Fordi det var soendag var der selvfoelgelig ogsaa gudstjeneste i den store katedral ved siden af paladset. Det betoed at vi fik gratis indgang (normalt 30 soles) og oven i koebet hoerte den katolske aerkebiskop af Lima synge messe!

Denne tilfaeldige soendag var der ogsaa 151 aars jubilaeumsdag for folket fra hoejlandet, som i dagens andledning gik parade klaedt ud i originale dragter tilhoerende deres folk, mens de spillede forskellige folkemelodier. Vi fik altsaa virkelig smaek for skillingen paa Plaza de Armas denne dag.

Efter de flotte optog gik vi videre til en anden katedral og dets tilhoerende munkekloster, som engang havde vaeret hjemsted for franciskanermunkene. Selve kirken var ikke specielt smuk og virkede efter vores mening ikke som en kirke. Efter typisk katolsk skik var der bedealtre med alle de forskellige helgener man tror paa i Peru, men disse var klaedt i billigt grimt toej med plastikblomster, kunstigt trae og daarligt udfoerte figurer.
Munkeklostret til gengaeld var meget smukt og indeholdt et bibliotek med skrifter helt tilbage fra aar 200 e.Kr. Her fik man ogsaa t guidet besoeg ned i katakumberne under katedralen. En lidt makaber oplevelse, med forklaringer af hvordan gravene blev brugt til ml. 6 og 8 personer ad gangen (ofte kun adskilt med klaeder). P.S. Man maatte desvaerre ikke tage nogen billeder i klostret eller katakombrene....

Til sidst sluttede vi dagen af med et besoeg paa inkvisationsmuseet. Desvaerre var der ingen engelske rundvisninger om soendagen, saa vi var paa egen haand i det meget lille museum, hvor alt selvfoelgelig kun stod skrevet paa spansk. Dog var her en del meget illustrerende figurer i yderst pinefulde situationer!

Mandag gik vi ned til shoppingcentret Larcomar, som ligger hugget ind i en klippe helt nede ved vandet i Miraflores. Her kiggede vi lidt butikker (koebte intet....), spiste lidt frokost og gik derefter en tur ned til Parque del Amor (kaerlighedsparken), som ligger paa en klippe med udsigt over vandet og til den klippe, hvor paragliderne springer ud.

Tirsdag gik vi ud og spise til frokost, for at proeve Ceviche, som er en typisk peruviansk ret. Retten bestaar af raa hvid fisk som er marineret i citron i mange timer, hvilket giver en syrlig og prikkende fornemmelse i munden. Marinaden traekker en hvid vaeske ud af fisken, som blandes med citronen. Denne vaeske serveres som en drik til forret kaldet "Leche de Tigre", som oversat betyder Tiger-maelk (smager lige saa klamt at drikke som det lyder!). Selve retten er tilgengaeld meget laekker og forfriskende, specielt med den peruvianske nationaldrik Pisco Sour (ogsaa her lyder opskriften med blandt andet raa aeggehvider ret klamt, men det smager tilgengaeld vildt godt).

Tirsdag aften tog vi en tur ind til springvandsparken i Lima centrum. Her har de ca. 12 forskellige smukke springvand. Alt fra boernespringvand og labyrinther, hvor man kunne leje og bade, til en springvandsscene med laserlys, musik og dansere projekteret op paa springvandet.

Mens vi var i Lima naaede vi rent faktisk i Bio 3 gange. I Lima kostede bio billetterne omkring 12 soles paa en dyr dag, og 6 paa den billigste dag om tirsdagen. Altsaa billetter fra 12-24 kr!!

I morges (torsdag), stod vi meget tidligt op, for at tage en bus til Paracas ca. 4 timer syd for Lima. Her skal vi i morgen paa en baadtur til Bellastas islands for at se paa fugle, soeloever og pingvinr, hvilket jo er meget specielt saa taet paa aekvator.

Naeste gang i hoerer fra os er vi nok i Cusco (vi tager en laaang bustur d. 25-26).

Kh Simon og Katrine

P.S. Vi savner jer alle sammen! (ogsaa Candy og Bailey!)

1. HEj I to,
    Det lyder altsammen vildt spændende. Venter nu på de billeder. Det er ligesm et must, at teksten understøttes af nogle gode billeder. Vi er blevet meget forvendt af jeres utrolig gode rejse blog :)
    Her går alt som det plejer og vi er ved at forberede os på Ronjas navnefest på øndag. Det er blevet nærmest forårsmildt vejr efter perioden med streng frost. Dejligt, og så er dagene endelig blevet lysere igen. Man fornemmer, at vinteren slipper taget. Vi kan også mærke, at i ikke er hjemme og savner jer meget. Der ligesom mangler et og andet, når Simon og Katrine ikke roder rundt i køleskabet :) Vi har hørt / læst om store oversvømmeser i Peru, men vi håber, at det ikke er i nærheden af jer. Mange Kærlige Hilsener. Bjørn

2. Hej I to!
    Fantastisk med den indgående beskrivelse af jeres oplevelser.
    Af og til tror jeg, at jeg er der selv.
    Ser frem til de seneste billeder, og mener helt bestemt,at
    DET KUNNE BLIVE ALLE TIDERS LILLE REJSEBOG til udgivelse.
    Også Mikkel, Pernille og Niels følger jer på bloggen.
    Kh. faster Vibeke

3. Kære begge
    Jeg er enig med Simons far - det er lidt tomt på 1. salen og i køleskabet hvor udvalget er skrumpet - vi kunne godt nøjes med et mindre køleskab nu :-)
    Og endnu engang også stor ros herfra for jeres gode blog.
    Lime/Peru lyder meget anderledes, men også fuld af oplevelser. Det var super dejligt, at tale med jer i sidste uge :-)
    Selv om vi endnu ikke har 1. marts er vintergækkerne faktisk kommet op og der er forår i luften.
    I morgen skal vi besøge Karen og en tur på Både i Bella. Hvem ved hvad der sker :-)
    God tur til pingviner etc. og ikke mindst god bustur. Det er jo mega langt I skal køre. Glæder mig til at høre om oplevelserne i Cusco. Kærligst mor/Vibeke

4. Fantastiske springvandsbilleder. Imponerende !!